Роль сім’ї у розвитку інтересу до читання

Часто батьки скаржаться, що сучасні діти практично зовсім не люблять читати – їм більше подобається дивитися телевізор. Щоб прищепити дитині любов до читання, батьки самі повинні полюбити спілкування з книгою. Коли мама і тато книг зовсім не читають, а дитині вселяють, що це дуже корисно й важливо, то навряд чи це навіювання буде мати хоч якийсь ефект.

Дитина переймає те ставлення до читання і книги, яке існує у її батьків. Недарма ще в XVI столітті були написані рядки: «Дитина вчиться тому, що бачить у себе в будинку, – батьки приклад їй». Але як же зробити так, щоб ваше бажання прищепити любов до літератури реалізувалося у вашому чаді? Слід починати роботу формування інтересу дитини до книги ще з раннього дитинства.

Як це можна зробити?

Єдиного рецепту, який вирішить цю проблему, мабуть не знайти. Але існує ряд рекомендацій, що допоможуть це зробити:

  1. Насолоджуйтесь читанням самі (цитуйте, смійтеся, діліться прочитаним …) і виробіть тим самим у дітей відношення до читання, як до задоволення.
  2. Читайте дітям вголос з самого раннього віку. Не варто підміняти справжнє знайомство з книгою прослуховуванням аудіозаписів казок.
  3. Беріть з собою дітей до бібліотеки і вчіть користуватися її фондами.
  4. Показуйте, що ви цінуєте читання: купуйте книги, даруйте їх самі і отримуйте в якості подарунка.
  5. Зробіть читання захоплюючим заняттям: покажіть, що книги повні чудових ідей, які діти можуть використовувати у своєму житті.
  6. Нехай діти самі вибирають собі книжки і журнали.
  7. Підпишіться на журнали для дитини (на його ім’я) з урахуванням його інтересів.
  8. Нехай дитина читає вголос кому-небудь із родичів.
  9. Заохочуйте читання (дозвольте довше не лягати спати, щоб почитати).

 

  1. Грайте в настільні ігри, які припускають читання.
  2. У будинку повинна бути дитяча бібліотека.
  3. Збирайте книги на теми, які надихнуть дітей ще щось прочитати про це (книги про динозаврів, космічні подорожі і т. д.)
  4. Запропонуйте дітям до або після перегляду фільму прочитати книгу, за якою поставлений фільм.
  5. Якщо діти подивилися цікаву передачу по телевізору, дістаньте книгу на цю тему.
  6. Влаштуйте домашній театр: читайте за ролями, використовуючи костюми і реквізит.
  7. Частіше запитуйте думку дітей про книги, які вони читають.
  8. Дітям спочатку краще читати короткі оповідання, а не великі твори: тоді у них з’явиться відчуття закінченості і задоволення.

( З книги В. Вільямса ” 75 простих порад. Як виховати і підтримувати в дітях звичку до читання ” . )

Як видно з перерахованих рекомендацій, батькам пропонується створити таку атмосферу, в якій спілкування з книгою у дитини викликало б тільки позитивні емоції, і було б пов’язано з отриманням задоволення від такого спілкування. Шкільні предмети в школі, окрім літератури, дають учневі готові знання, які він повинен засвоїти, запам’ятати і в потрібний момент застосувати. У літературі учень видобуває знання сам, співпереживаючи персонажам і автору твору. Тільки через співпереживання дитина може пізнати чужий біль і радість, смуток і розпач і таким шляхом примножити свій життєвий досвід, пережити різні стани душі, закріпити їх не тільки в пам’яті розуму, але й серця. Вигадане життя додає до реального те, чого в ньому не було і навіть те, чого взагалі не може бути. Вона дарує читачеві можливість перевтілитися в героя твору, побувати в минулому або майбутньому. Тільки література здатна дати людині пережити в одному житті безліч інших.